Search
Close this search box.

پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا شاید رویای بسیاری از افراد باشد. اما شرایط لازم برای این کار چیست؟ اگر شما هم متقاضی پذیرش در دانشگاه های ایتالیا در رشته پزشکی هستید باید بدانید که این یک دوره شش ساله است و برای ورود به آن لازم است آزمون ورودی را با موفقیت پشت سر بگذارید. ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در دانشگاه های ایتالیا برای متقاضیان غیر اروپایی هرساله اعلام می شود و داشتن سن بین 18 تا 25 سال برای ارائه درخواست مناسب تر است. برای ورود به دوره آکادمیک پزشکی لازم است متقاضی آزمون زبان IMAT را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد. همچنین بورسیه تحصیل پزشکی در ایتالیا به تعدادی از متقاضیان واجد شرایط ارائه می شود. در این مقاله به توضیح تمام این بخش ها به همراه اطلاعات تکمیلی دیگر مانند دانشگاه های ایتالیایی ارائه دهنده رشته های پزشکی و پیراپزشکی می پردازیم. در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال در مورد تحصیل پزشکی در ایتالیا یا هر مسئله ای در رابطه با تحصیل به ایتالیا با نوین بورسیه تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان خبره موسسه بهره مند شوید.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا و در رشته پزشکی باید در آزمون ورودی این رشته قبول شوید که به نام آزمون IMAT در این کشور شناخته می شود و سالی یک بار برگزار می گردد. ظرفیت پذیرش این رشته برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا هر سال اعلام می شود. مزیت تحصیل پزشکی در ایتالیا این است که در صورت قبولی در آزمون IMAT نیازی به شرکت در مصاحبه برای پذیرش نیست و معدل دیپلم تاثیر چندانی روی پذیرش نخواهد داشت و همچنین نیازی به ارائه توصیه نامه برای پذیرش نمی باشد.

  • شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا

هنگام بررسی مقاصد تحصیل در خارج از کشور، ایتالیا خود را به عنوان یکی از قوی ترین مدعیان معرفی می کند. این به این دلیل است که دارای قدیمی ترین دانشگاه های تأسیس شده به ویژه در زمینه پزشکی است. از مهمترین نکات که باید به آن توجه داشت، شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا می باشد. اغلب دانشگاه های ایتالیا هیچ گونه شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا را برای متقاضیان اعمال نمی کنند اما توجه نمایید که شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا برای اخذ ویزای تحصیلی این کشور بسیار مهم است یعنی ممکن است شما بتوانید از یک دانشگاه در این کشور پذیرش بگیرید ولی نتوانید ویزای تحصیلی ایتالیا را به دلیل بالا بودن سن اخذ نمایید پس رعایت شرایط سنی تحصیل پزشکی در ایتالیا برای اخذ ویزا بسیار حائز اهمیت می باشد. متقاضیانی که بین 18 الی 25 سال هستند از شانس بسیار خوبی برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا برخوردار می باشند.

  • شرایط معدل برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

با وجود این که شرط معدل چندان تاثیری روی پذیرش ندارد اما باید توجه داشته باشید که هرچه معدل در شرایط بهتری باشد شانس پذیرفته شدن متقاضی در رشته مورد نظر نیز بیشتر می باشد. برخی از دانشگاه ها برای تحصیل در رشته های پزشکی و دندان پزشکی بر اساس سیستم آموزشی کشور انگلستان امتیاز 3 از حدنصاب 4 سیستم GPA را لحاظ می کنند. 

درخواست پذیرش تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا در سال یک بار و در یک بازه مشخص زمانی و پروسه آن در مدت کوتاهی انجام می شود. همانطور که پیشتر عرض شد برای تحصیل پزشکی در ایتالیا نیاز به شرکت در آزمون IMAT در ایتالیا می باشد. اما برای دانشجویان بین المللی لازم است قبل از درخواست برای شرکت در این آزمون نیاز است مدرک DV (Dichiarazione di Valore) یا همان تاییدیه دیپلم را بدست آورید. برای این امر می توانید با سفارت کشور ایتالیا در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا مدارک زیر لازم است:

  • مدرک دیپلم دوازده ساله
  • ریزنمرات دبیرستان
  • مدرک زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • اسکن صفحه اول پاسپورت
  • نمره قبولی در آزمون IMAT
  • ارائه مدرک پیش دانشگاهی

شرایط آزمون IMAT در ایتالیا

آزمون IMAT در سال 2011 توسط سیستم طراحی آزمون کمبریج به زبان انگلیسی طراحی شد و از همان زمان در کشور ایتالیا برگزار می گردد. در مورد شرایط آزمون IMAT ایتالیا می توان گفت که این آزمون محتوی 60 سوال می باشد و زمان آزمون نیز 100 دقیقه است و این 60 سوال به صورت چهار بخش می باشد که این بخش ها شامل بخش های زیر می شوند.

  • بخش اطلاعات عمومی (General Knowledge)
  • بخش زیست (Biology)
  • بخش شیمی
  • بخش ریاضی و فیزیک

نمره کل آزمون آیمت 90 است؛ برای رشته هایی که پذیرش ساده تری دارند، مانند جراحی یا رشته های پیراپزشکی حداقل نمره کسب شده باید نمره 20 باشد. پاسخ صحیح به هر سوال در این آزمون 1.5 نمره مثبت و پاسخ اشتباه در این آزمون 0.4- نمره خواهد داشت. هزینه شرکت در این آزمون نیز به میزان 130 یورو می باشد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای شرکت در این آزمون نیازی نیست که حتما به کشور ایتالیا سفر کنید و امکان شرکت در آزمون IMAT در 35 مرکز در سراسر جهان امکان پذیر است به عنوان مثال در کشورهای امارات (دبی)، ترکیه (استانبول)، آذربایجان (باکو)، قبرس و … این مراکز وجود دارند.

نکته دیگری که در رابطه با آزمون IMAT وجود دارد این است که این آزمون فقط برای علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی نمی باشد و کسانی که مایل به تحصیل در رشته هایی مانند جراحی، ژنتیک پزشکی، بیولوژی، بیوکمیستری و … هستند می توانند از طریق این آزمون اقدام نمایند.

 

درصد قبولی ایرانی ها در آزمون ایمت

هر ساله تعداد متقاضیان برای ورود به دانشگاه های پزشکی ایتالیا افزایش می یابد و رقابت برای کسب حداقل نمره لازم برای ورود به این دانشگاه ها نیز بیشتر می شود. به همین دلیل، حداقل نمره لازم برای قبولی در آزمون IMAT ایتالیا هر ساله افزایش می یابد. بنابراین، برای افزایش شانس قبولی خود، تلاش برای کسب نمره بالاتر از حداقل نمره پذیرفته شده در سال قبل ضروری است.

در سال های اخیر، حداقل نمره لازم برای قبولی در آزمون IMAT ایتالیا معمولاً 45 در نظر گرفته می شود، اما توصیه می شود تلاش کنید تا نمره 50 الی 60 را کسب کنید تا شانس قبولی خود را افزایش دهید. عوامل مختلفی مانند دانش آکادمیک، تسلط به زبان انگلیسی و مهارت تجزیه و تحلیل منطقی می توانند بر شانس قبولی شما در آزمون آیمت ایتالیا تاثیرگذار باشند. اما عوامل خارج از دست شما مانند ظرفیت دانشگاه ها و تعداد متقاضیان نباید ذهن شما را درگیر کنند و باید به تلاش و انگیزه خود اعتماد کنید.

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

برای تحصیل پزشکی در ایتالیا بسته به میزان موفقیت در آزمون IMAT امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور ایتالیا وجود دارد. خوشبختانه در حال حاضر مدت 10 سال می باشد که تحصیل در بسیاری از دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است، تعدادی از این دانشگاه ها عبارتند از دانشگاه باری، دانشگاه بولونیا، دانشگاه مسینا، دانشگاه تورین، دانشگاه پادوا و … که نه تنها دانشگاه ها سطح بالایی هستند بلکه شهریه آن ها نیز به نسبتا پایین می باشد. شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی در کشور ایتالیا حدودا به میزان 1200 یورو در سال می باشد و شهریه دانشگاه های خصوصی نیز در این کشور حدودا 15,000 یورو در سال می باشد. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بسته به نوع زندگی هر فرد متفاوت می باشد اما برای یک نفر دانشجو می تواند با حدود 600 یورو در ماه می تواند هزینه های زندگی در ایتالیا را پوشش دهد.

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا

تحصیل رایگان پزشکی در ایتالیا تنها در صورتی ممکن است که شما بورسیه تحصیلی دریافت کنید. با دریافت این بورسیه هزینه تحصیل شما در ایتالیا رایگان می شود اما هنوز باید هزینه های زندگی در ایتالیا را بپردازید که البته ممکن است بابت این منظور به شما کمک هزینه جداگانه ای نیز پرداخت شود. دولت ایتالیا و سایر نهادهای سازمانی تلاش می کنند تا به دانشجویان بین المللی فرصت دسترسی به آموزش عالی در ایتالیا را فراهم کنند. برخی از دانشگاه های پزشکی بورسیه هایی را برای تحصیل پزشکی در ایتالیا ارائه می دهند، اما تعداد آنها کم است و رقابت بسیار شدید است. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی از 3000 تا 4000 دلار در سال است و دانشجویان بین المللی می توانند برای بورسیه تحصیلی DSU اقدام کنند.

در حال حاضر، بورس تحصیلی DSU Toscana به دانشجویان متفاوت با شرایط اقتصادی ارائه می شود و شامل اقامت رایگان، وعده های غذایی رایگان، مشارکت در هزینه های فعالیت های ورزشی و معافیت از شهریه دانشگاه می باشد. واجدین شرایط می توانند درخواست خود را به صورت آنلاین از طریق وب سایت DSU Toscana ارسال کنند.

پزشکی در ایتالیا چند سال است

تحصیل در دانشکده پزشکی در ایتالیا معمولاً ۶ سال طول می‌کشد و شامل تعدادی سال‌های پیش‌درمانی و بالینی است. به این صورت که این دوره شش ساله به دو بازه سه ساله تقسیم می شود. به جهت اینکه در پایان این دوره مدرک دکترای پزشکی به دانش آموختگان اعطا می شود، انتظار می‌رود دانشجویان حداقل ۱ ترم از ۱۲ ترم را به نوشتن پایان‌نامه اختصاص دهند که باید این پایان نامه را در پایان سال ششم ارائه و از آن دفاع کنند تا بتوانند فارغ‌التحصیل شوند. در طول تحصیلات، دانشجویان فرصت خواهند داشت تا تجربه عملی را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها کسب کنند و همراه با متخصصان باتجربه پزشکی کار کنند. این تجربه عملی بخش حیاتی از آموزش آن‌ها است و به آن‌ها کمک می‌کند تا برای شغل‌های آینده خود به عنوان پزشک آماده شوند.

دانشگاه های پزشکی ایتالیا

در بسیاری از دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا می توان به زبان انگلیسی به تحصیل در رشته پزشکی پرداخت. اکثر این دانشگاه ها آزمون آی مت را شرط اصلی اخذ پذیرش اعلام کرده اند. دانشگاه هایی که برای پذیرش به این آزمون نیازی ندارند در وبسایت رسمی خود شرایط پذیرش را اعلام می کنند. در زیر لیست دانشگاه های ایتالیا که برای پذیرش پزشکی به آزمون IMAT نیاز است، ذکر شده است.

  • University of Rome Tor Vergata
  • University of Siena 
  • University of Turin 
  • University of Naples Federico II
  • International Medical School
  • University of Bari 
  • University of Bologna
  • University of Campania ‘Luigi Vanvitelli’ 
  • University of Messina
  • University of Milan
  • University of Milan-Bicocca
  • University of Padua 
  • University of Pavia
  • Sapienza University of Rome 

بورسیه پزشکی ایتالیا

با اینکه هزینه های تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا پایین می باشد اما بورسیه های تحصیلی متفاوتی نیز در این کشور ارائه می شوند که امکان استفاده از آنها برای دانشجویان بین المللی وجود دارد مانند بورسیه های استانی و یا مراکز عام المنفعه. این بورسیه های تحصیلی در ایتالیا امکان پرداخت هزینه هایی از 5,000 یورو به بالا را فراهم می آورد. برخی از برنامه های بورسیه تحصیلی در ایتالیا را می توانید در قسمت زیر مشاهده نمایید.

  • بورسیه دولتی و منطقه ای MACI

سالیانه 9،000 یورو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود و برای کارشناسی ارشد تا سن 28 سال و دکتری تا سن 30 سال ارائه می شود. نکته ای که در رابطه با این بورسیه قابل توجه است نیاز به مدرک زبان انگلیسی می باشد.

  • بورسیه دولتی و منطقه ای DSU

مبلغ قابل اعطا در این بورسیه تا 6000 یورو متغیر هست و یک امر رقابتی می باشد. این بورسیه در صورت اثبات درآمد خانواده که زیر 50 هزار یورو است قابل اعطا می باشد.

  • بولونیا اسکالر شیپ

این بورسیه تا مبلغ 11,000 یورو قابل اعطا می باشد و شرایط دریافت آن کسب بالاترین نمرات در آزمون SAT یا GRE می باشد و این امر یک امر رقابتی است، همچنین این بورسیه فقط تا سن 30 سال ارائه می شود.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزان تر می باشد به خصوص در صورتی که متقاضیان بتوانند از دانشگاه های دولتی این کشور پذیرش بگیرند. تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می باشد. متقاضیان بین المللی این فرصت را پیش رو دارند که به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا مشغول به تحصیل پزشکی شوند و جالب تر اینکه بیش از 13 دانشگاه دولتی ایتالیا برای متقاضیان بین المللی، تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی را میسر نموده اند علاوه بر این حدود 8 دانشگاه خصوصی این کشور نیز تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی را ارائه می دهند. البته توجه نمایید که درست است که با تحصیل به زبان انگلیسی، نیازی به یادگیری زبان ایتالیایی نیز نیست ولی با توجه به این موضوع که رشته پزشکی دارای کارآموزی در بیمارستان ها و ارتباط با افراد عادی دارد پس در نهایت متقاضیان می بایست برای گذراندن دوره کارآموزی خود در اغلب دانشگاه های ایتالیا یادگیری مهارت ایتالیایی تا سطح B1 را ارائه دهند.

  • هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی

با توجه به این موضوع که تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور هم امکان پذیر نیز می باشد پس هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی متناسب با نوع دانشگاه تحصیلی مورد نظر شما می باشد. هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور 400 الی 4 هزار یورو می باشد و هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی این کشور 7 هزار الی 25 هزار یورو می باشد. هزینه آزمون آی مت نیز حدود 120 یورو می باشد که می بایست به آن توجه نمایید.

  • دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی

تعداد زیادی از دانشگاه های ایتالیا، امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را برای متقاضیان فراهم نموده اند. در زیر بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی آورده شده است:

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه میلان-بیکوکا
  • دانشگاه پادوآ
  • دانشگاه ویتا-سلوت سان رافائل
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه برشا
  • دانشگاه جنوا
  • دانشگاه اینسوبریا
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم

اعتبار مدرک پزشکی ایتالیا در جهان

در مورد اعتبار مدرک پزشکی ایتالیا در جهان می توان گفت که به عنوان یک فارغ التحصیل از ایتالیا، مدرک شما به طور خودکار تقریباً در هر نقطه از اتحادیه اروپا و کشورهای وابسته مانند نروژ یا سوئیس به رسمیت شناخته می شود. این به این دلیل است که برنامه های انگلیسی زبان برای برآورده کردن الزامات اتحادیه اروپا طراحی شده اند. در مورد اعتبار مدرک پزشکی ایتالیا در آمریکا نیز این گونه می توان گفت که دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده های پزشکی ایتالیا که به زبان انگلیسی تدریس می شود، می توانند برای کالیفرنیا درخواست دهند، تا زمانی که دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده اند در فهرست جهانی دانشکده های پزشکی ذکر شده باشد، مدرک آن ها دارای اعتبار می باشد و خبر خوب این است که در حال حاضر، تمام دانشکده های پزشکی انگلیسی در ایتالیا در این فهرست قرار دارند. پس در نهایت می توان به این نتیجه رسید که اعتبار مدرک پزشکی ایتالیا در جهان بسیار بالا است و اغلب دانشگاه های پزشکی این کشور به خصوص آن دسته از دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می کنند، از اعتبار بالای جهانی برخوردار می باشند.

شرایط تحصیل در سایر رشته های پیراپزشکی در ایتالیا

اغلب دانشگاه های پزشکی ایتالیا به لطف امکانات، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها، آموزش با کیفیتی را برای دانشجویان در زمینه پزشکی، بهداشت و علوم پیراپزشکی را برای متقاضیان ارائه می دهند و اغلب متقاضیان  به جدیدترین دانش علوم پزشکی دسترسی دارند و بر همین اساس تعلیم می بینند. شرایط تحصیل در سایر رشته های تحصیلی در ایتالیا همانند رشته پزشکی است و متقاضیان برای تحصیل در رشته های دیگر علوم پزشکی نظیر دندان پزشکی می بایست در ابتدای مسیر در آزمون آی مت قبول شوند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه هی دولتی ایتالیا برای اغلب رشته های پیراپزشکی وجود دارد پس متقاضیان برای تحصیل نیاز نیست به زبان ایتالیایی آشنا باشند البته با توجه به اینکه در تمامی رشته های پیراپزشکی متقاضیان با شهروندان عادی در ارتباط می باشند بهتر است در طول تحصیل به زبان ایتالیایی آشنا شوند. سن تحصیلی در رشته های پیراپزشکی تا 28 سال می باشد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

پس از قبولی در آزمون IMAT و اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا نیاز به اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا می باشد. برای این امر نیاز به داشتن و ارائه شرایط و مدارکی می باشد که در قسمت زیر می توانید آنها را مشاهده نمایید.

  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات ترجمه شده به زبان ایتالیایی با تایید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • ترجمه شناسنامه به زبان ایتالیایی
  • فرم A پر شده جهت رشته و دانشگاه پذیرفته شده (تنها برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • مدرک زبان آیلتس ۶
  • نامه ارزشیابی تحصیلی سفارت ایتالیا در کشور صادر کننده مدرک جهت متقاضیانی که در کشوری به غیر از کشور صادر کننده مدرک تحصیلی تقاضای ویزا می دهند.
  • 5 قطعه عکس 3.5 در 4.5 سانتی متر رنگی و پشت نویسی شده به زبان انگلیسی
  • اصل گذرنامه
  • دو نسخه از پذیرش دانشگاه
  • فرم پر شده درخواست روادید
  • نامه تمکن مالی بانکی
  • پرینت حساب بانکی سه ماهه حامی مالی متقاضی
  • دو نسخه کپی از صفحه اول پاسپورت و پذیرش به همراه یک نسخه کپی از کلیه مدارک تحصیلی به همراه کپی از صفحات فارسی
  • مبلغ 50 یورو هزینه بررسی مدارک ویزای تحصیلی

 

توجه داشته باشید که سفارتخانه های ایتالیا در کشورهای مختلف ممکن است مدارک مالی اضافه بر موارد ذکر شده را براساس قوانین داخلی خود درخواست کنند.

حقوق و درآمد پزشکان در ایتالیا

در صدر لیست پردرآمدترین شغل های کشور ایتالیا، جراحان و سپس پزشکان هستند. متوسط حقوق پزشکان در کشور ایتالیا چیزی در حدود از ۶۵۰۰ یورو تا ۲۱.۲۰۰ یورو و متوسط درآمد دندانپزشکان از ۳۵۹۰ تا ۱۱۴۰۰ یورو می باشد. در جدول زیر انواع رشته های پزشکی به تفکیک حقوق بیان شده اند.

شغل

درآمد

دکتر

9290 یورو

متخصص داخلی

12400 یورو

متخصص مغز و اعصاب

11000 یورو

متخصص قلب و عروق

14500 یورو

پزشک عمومی

8120 یورو

چشم پزشک

7690 یورو

دندانپزشک

۱۱۴۰۰ یورو

جهت اطلاع و اخذ مشاوره مهاجرت تحصیلی، اخذ بورسیه تحصیلی، پذیرش تحصیلی و… با مشاوران ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رزرو وقت مشاوره رایگان